Winkelwagen
U heeft geen artikelen in uw winkelwagen

Waar worden communicatie oortjes voor gebruikt?

  • Geplaatst op
  • Door Portofoonheadsets.nl
Waar worden communicatie oortjes voor gebruikt?

Waar worden de oortjes voor gebruikt? Allereerst om gemakkelijk met elkaar te communiceren. Vaak worden de oortjes gebruikt op locaties met veel oppervlakte zodat je mensen snel kan bereiken. Denk hierbij aan de horeca, winkel personeel, de supermarkt, maar ook wielrenners gebruiken ze.

Communicatie oortjes hebben we waarschijnlijk allemaal wel eens gezien, of van gehoord. Denk bijvoorbeeld aan de portiers in de horeca die buiten een kroeg staan of politieagenten die in verbinding staan met hun collega’s. Er zit nagenoeg altijd wel een oortje in hun oor met daaraan een draadje naar een portofoon of walkie talkie. Wat mensen vaak niet weten is dat deze oortjes in veel meer bedrijven en plekken gebruikt worden.

 

Er zijn veel diverse soorten communicatie oortjes verkrijgbaar. Om de juiste oortjes te kiezen, die bij jou passen, kan het handig zijn om meer inzichten te krijgen in het doel van de oortjes. Geïnteresseerd? Lees dan snel verder!

 

Wat zijn Communicatie Oortjes?

Voordat ik dieper in ga op waar communicatie oortjes voor gebruikt worden, kan het handig zijn om te weten wat ze precies zijn.
Zoals de naam al insinueert zijn communicatie oortjes, oortjes die gebruikt worden om te communiceren met andere gebruikers. Deze oortjes zijn gekoppeld aan een portofoon of walkie talkie.

 

Je plugt de oortjes, via de speciale ingang in een portofoon en bevestigd het oortje in/aan je oor. Als je met bijvoorbeeld je collega’s op hetzelfde kanaal zit dan kun je met elkaar praten. Via de oortjes kan jij horen wat er gezegd wordt.

Wil je zelf iets zeggen, dan druk je eenvoudig de push to talk (PTT) knop op de spreeksleutel/microfoontje van het oortje in. Je kunt nu met je collega’s praten. Let op! Je moet de knop ingedrukt blijven houden zolang je praat en er kan maar een collega tegelijk praten. Je moet dus wachten met antwoorden totdat de spreker uitgesproken is.

 

Waar Worden Communicatie Oortjes voor Gebruikt?

De communicatie oortjes worden gebruikt door verschillende bedrijven/diensten. De meest bekende zijn speciale teams zoals de politie of bewaking. Echter kunnen deze oortjes veel voordelen met zich mee brengen voor diverse bedrijven. Om je een idee te geven noemen we hieronder de populairste.

 

Communicatie oortjes in de Horeca

Iedereen die wel eens in een restaurant is gaan eten, weet hoe een gekte het kan zijn in de horeca. Personeel loopt van tafel naar tafel en neemt continu bestellingen op. Om de gasten zo tevreden mogelijk te houden, is het van belang dat er goed gecommuniceerd wordt tussen de personeelsleden.

Wanneer je met andere collega’s kunt communiceren, kunnen dingen snel opgelost worden. Heb je hulp nodig in je wijk, dan kan je dit gemakkelijk aangeven bij je collega’s. Is er iets op de grond gevallen, dan hoef je niet eerst de bezem te gaan halen en terug te lopen. Je kan gemakkelijk de collega die dichterbij de bezem staat een seintje geven. Zij kunnen je komen helpen en jij kan door met bestellingen opnemen.

Communicatie oortjes voor winkelpersoneel

In grote winkelfilialen (bouwmarkten, warenhuizen, tuincentra etc.) lopen vaak veel potentiële klanten. Om je klanten zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, kan het handig zijn om met portofoons en communicatie oortjes te werken.

Het is bewezen dat de klantvriendelijkheid omhoog gaat, wanneer winkelpersoneel snel kan handelen en vragen kan beantwoorden. Weet een personeelslid het antwoord op een vraag van een klant niet? Met een druk op de knop, kan het personeelslid de vraag aan een collega stellen zonder dat hij daarheen hoeft te lopen. Via de communicatie oortjes ontvangt het personeelslid vervolgens een antwoord van een collega. Daarna kan deze dit direct vertellen aan de klant.

Communicatie oortjes in de Supermarkt

Ook in de supermarkt kan het fijn zijn om met communicatie oortjes te werken. Je loopt vaak van de ene naar de andere plek in een vrij grote ruimte. Is het schap leeg en wil een klant weten of er nog voorraad is? Dan kun je dit snel even checken bij je collega in het magazijn.

Wielrenners en Communicatie oortjes

Een andere plek waar je vaak communicatie oortjes ziet is bij het wielrennen. Door gebruik te maken van de oortjes weten renners en hun ploegen precies wat er gebeurd in het veld en waar de concurrentie zit.

Rijdt er een renner weg bij het peloton en probeert hij de etappe te winnen? Ook dan kunnen de oortjes daarin de bepalende factor zijn. De trainer kan precies aangeven hoeveel voorsprong de renner heeft en hoe hard hij moet blijven fietsen om deze te behouden. Wederom wordt er gecommuniceerd door de waklie talkies met communicatie oortjes.

Er zijn nog veel meer bedrijven die gebruik maken van de oortjes. De bovenstaande zijn beschreven om je een idee te geven.

Je wilt uiteraard dat je oortjes zo lang mogelijk mee gaan. Meer informatie over hoe hier voor kan zorgen lees je hier!

 

Wat zijn de Voordelen van Communicatie Oortjes?

Zoals al eerder benoemd zitten er veel voordelen bij het gebruiken van communicatie oortjes.

Snellere communicatie zonder dat buitenstaanders mee kunnen luisteren.

De oortjes zorgen voor snelle en voornamelijk efficiënte communicatie. Daarnaast is het grote voordeel dat mensen om je heen niet mee kunnen luisteren. Loopt de communicatie ergens spaak dan kan het management dit snel en eenvoudig opsporen en verhelpen.

Geschikt voor ruimtes met veel geluid.

Is er veel herrie om je heen, dan kan het lastig zijn om elkaar te verstaan. Maak je gebruik van de communicatie oortjes, dan heb je hier geen last meer van. Je kunt elkaar gemakkelijk verstaan zonder dat overig geluid als een storingsfactor werkt.

Tijd besparen.

Werk je in een bedrijf met een grote oppervlakte? Dan kunnen de oortjes helpen om onnodig heen en weer geloop tegen te gaan. Zo bespaar je tijd en energie.

Grotere klanttevredenheid

Een snelle klantbediening en kortere wachttijden worden gewaardeerd. Een intercom die door de hele winkel heen gehoord wordt werkt afleidend en zorgt voor rumoer. Je kent het wel. Vroeger hoorde je in de supermarkt altijd wel iets als “Afdeling houdbaar, telefoon op toestel 202” Door gebruik te maken van de communicatie oortjes heb je wel de snelle klantenservice en korte wachttijden en dat zonder de afleiding van de intercom.

Vrijwel alle oortjes zijn voorzien van een spreeksleutel. Druk je de spreeksleutel in dan kan je praten. Je hoeft dan niet de portofoon vast te houden. Die kan je aan je riem laten zitten. Doordat je de oortjes en portofoon niet hoeft vast te houden, heb je twee handen vrij om klanten te helpen.

Grotere Veiligheid

Wanneer je makkelijk in contact staat met je collega’s kun je snel handelen bij een incident. Denk bijvoorbeeld aan diefstal of het onwel worden van een klant. Door te communiceren via de oortjes zorg je ervoor dat je meerdere mensen direct en snel kunt helpen. Zo kan je samen te werk gaan en hulp bieden waar nodig.

Wat zijn de Nadelen van Communicatie Oortjes?

Uiteraard zit aan elk voordeel zijn nadeel. Hieronder twee voorbeelden:

Alleen verbale communicatie

In sommige gevallen kan het prettig zijn om iemands lichaamstaal te zien wanneer je communiceert. Omdat de oortjes voornamelijk gebruikt worden op professionele locaties waar gehandeld wordt naar het belang van het bedrijf, hoeft dit geen problemen te veroorzaken.

Geen ruimte om na te denken

Doordat het de bedoeling is dat mensen of collega’s snel antwoord geven, kan dit er voor zorgen dat er geen ruimte is om lang na te denken over een antwoord. In sommige gevallen kan dit als een nadeel werken. Wederom hangt het van het doel van de oortjes af. Weet je het antwoord niet direct dan kun je dit ook terug communiceren naar een collega, en bijvoorbeeld aangeven dat je het gaat uitzoeken.

Waar Moet je op Letten bij het Aanschaffen van Communicatie Oortjes?

Bij het aanschaffen van communicatie oortjes die het beste bij jou passen is het handig om te weten dat er diverse modellen op de markt verkrijgbaar zijn.

G-shape oortje

Kies je voor een G-shape oortje, dan kies je voor een oortje wat los om je oor zit. Het is geschikt om langdurig te dragen zonder irritaties te krijgen. Dit oortje wordt vaak gebruikt door beveiligingsteams of motorrijscholen.

D-Shape oortje

Het D-shape oortje zit met een rubberen band achter je oor. Het zit stevig om het oor waardoor berichten goed verstaanbaar zijn. EHBO en BHV personeel dragen vaak dit type oortje.

C-Shape oortje

De C-shape oortjes worden voornamelijk gekozen door mensen die in de horeca of in winkels werken. De speakers kun je 180 graden draaien. Zo kunnen medewerkers ze zowel links als rechts dragen.
Het oortje zit niet in het oor, daarom is het gemakkelijk schoon te maken. Wat dit oortje geschikt maakt om hem hygiënisch te gebruiken door meerdere collega’s.

Het in- ear oortje met acoustic tube

Deze is het meest geschikt voor lawaaiige omgevingen. Het dopje gaat in het oor waardoor het het oor afsluit voor omgevingsgeluid. Het bestaat daarnaast uit een doorzichtig slangetje waardoor het niet opvalt dat je een oortje draagt. Je ziet deze oortjes vaak bij de beveiligingsbranche en de politie.
Ga je het oortje gebruiken in een omgeving waar consumenten komen? Neem dan in overweging dat dit model voor veel mensen bekend is van bodyguards en politie. Daarom kan dit bij sommige klanten een raar gevoel kan geven. Iets wat je in je communicatie naar de klant misschien niet uit wil stralen.

Wil je meer weten over de type oortjes, lees dan hier snel verder!


Belangrijk om op te letten bij de aankoop van een oortje

De stekker

Bij het aanschaffen van een oortje is het belangrijk om te kijken of de juiste stekker eraan zit. Alle merken portofoons maken gebruik van hun eigen type stekker. Zo gebruikt Motorola bijvoorbeeld meer dan 10 verschillende stekkers. Let dus goed op dat je een oortje aanschaft die compatibel is met jou portofoon of walkie talkie. Kom je er niet uit? Stuur dan een berichtje en we helpen je graag!

Bekabeling van het oortje

De bekabeling die je kiest zal van invloed zijn op het gebruik. Iedere kabel is gemaakt voor zijn eigen doeleinden. Zo zijn de nylon kabels geschikt voor supermarkten en winkels omdat deze het sterkste zijn. Heb je jong personeel, dan raden wij deze kabels aan. Uit onze ervaring gaan die vaak toch wat ruiger met de oortjes om wat uiteindelijk tot kabelbreuken kan leiden.
Daarnaast hebben wij ook oortjes waarvan de kabels voorzien zijn van kevlar vezels. Ook dit zorgt ervoor dat kabelbreuken minder snel ontstaan en de oortjes langer meegaan.
Meer weten over de verschillende kabels? Kijk dan hier.

Welke Communicatie oortjes zijn het Beste?

Na het bovenstaande gelezen te hebben, spreekt het wellicht voor zich dat er niet één oortje beter is dan de andere. Om de beste oortjes te kiezen die bij jou passen, zul je eerst moeten bedenken waarvoor je ze wilt gaan gebruiken. Wat is het doel, en in welke omgeving zullen de oortjes gebruikt gaan worden. Mocht je er niet uitkomen dan kun je uiteraard altijd even contact met ons opnemen. We helpen je graag verder!

Communicatie Oortjes Kopen

Met welke oortjes ga jij Communiceren? We hopen dat je na het lezen van dit artikel beter begrijpt waar communicatie oortjes voor gebruikt worden en welke je moet kopen. Het belangrijkste bij het kopen van oortjes is: Het doel bepalen, en vervolgens de vorm oortjes kiezen en de juiste stekkers en kabels kiezen. Wij zijn benieuwd naar jouw keuze en ervaring! Laat je het ons weten?

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »