Winkelwagen
U heeft geen artikelen in uw winkelwagen

Het belang van een communicatieplan

  • Geplaatst op
  • Door Portofoonheadsets.nl
Het belang van een communicatieplan

Met een communicatieplan schets je een manier hoe je zowel intern als extern wil communiceren. Dit plan geeft inzicht in je strategie, bedrijfsdoelen en in het bereiken van je doelgroep.

Een communicatieplan. Veel bedrijven hebben ervan gehoord, toch wordt het nog te weinig geïmplementeerd. Daarom stippen wij van Portofoonheadsets.nl in deze blog het belang van het hebben van een communicatieplan aan. Daarbij geven wij jou een stappenplan naar een efficiënt communicatieplan binnen jouw bedrijf, zodat je zelf aan de slag kan gaan. Maar eerst verfrissen wij jouw geheugen, want wat is een communicatieplan ook alweer?

 

De 7 stappen naar een efficiënt communicatieplan

 

  1.   De interne analyse

Eerst maak je een interne analyse waarin je je bedrijfscultuur zoveel mogelijk bloot legt. Denk bijvoorbeeld aan de missie & visie. Stel jezelf als bedrijf de wie, wat en hoe vraag.

 

  1.   De communicatiedoelstelling

Kijk welk doel je met je communicatie wil bereiken. Is het bijvoorbeeld het verbeteren van de interne communicatie, het beter bereiken van de doelgroep of het verhogen van de naamsbekendheid?

 

  1.   Creëren van persona’s

Per doel van het communicatieplan verschilt de doelgroep. Zo kan je de communicatie willen verbeteren met je collega’s of met je leveranciers. Het is daarom van belang om de belanghebbenden te schetsen. Denk aan leeftijd, woonplaats, online activiteiten, hobby’s, etc. Zo weet jij zeker dat je communicatie aansluit op de belangen en behoeftes van de doelgroep.

 

  1.   Het communicatiemiddel

Bepaal welk communicatiemiddel het best aansluit op je doelgroep. Denk bij het verbeteren van de interne communicatie bijvoorbeeld aan de introductie van portofoons. Voorbeelden van externe communicatiemiddelen zijn bijvoorbeeld LinkedIn, facebook of Email.

 

  1.   Communicatiematrix maken

Schets tot slot een duidelijk en overzichtelijk grafische weergave. Hierin plaats je de informatie die je eerder in het proces hebt opgedaan. Op deze manier is het duidelijk voor alle belanghebbende van het plan. De volgende informatie voeg je toe:

  • Doelgroep
  • Doelstelling
  • Boodschap
  • Communicatiemiddel
  • Type content

 

Externe communicatie begint intern

Hoe jij intern met je collega’s communiceert vormt uiteindelijk de algehele externe communicatie. Het is daarom van belang dat je je interne communicatie goed geregeld hebt. De meest belangrijke factor binnen interne communicatie is duidelijkheid. De kwaliteit van deze factor is makkelijker te behouden in als kantoormedewerker dan als beveiliger op een luidruchtig festival of als barman in een drukke discotheek. Daarom bieden wij van Portofoonheadsets.nl het perfecte hulpmiddel om toch duidelijkheid te scheppen in jouw interne communicatie; de portofoon headset.

 

Kogelwerende en multifunctionele communicatie

De headsets van Portofoonheadsets.nl zijn kwalitatief erg sterk. Dit komt onder meer door het robuuste design en duurzaam materiaal. Zo maken wij bij het produceren van de bedrading onze oortjes onder meer gebruik van kevlar. Deze vezel is zo sterk dat het gebruikt wordt bij het maken van kogelwerende vesten. Je kan begrijpen dat wij daarom garant staan voor de uitmuntende kwaliteit van onze headsets.

 

Naast het kogelwerende materiaal, zijn de headsets van Portofoonheadsets.nl geschikt voor vrijwel elke portofoon. Het maakt dus niet uit of je een portofoon hebt van Kenwood of Motorola. Met onze producten ben je altijd verzekerd van betrouwbare en duidelijke communicatie.  

 

 

 

 

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »