Winkelwagen
U heeft geen artikelen in uw winkelwagen

3 tips om jouw portofoon communicatie te verbeteren

  • Geplaatst op
  • Door Portofoonheadsets.nl
3 tips om jouw portofoon communicatie te verbeteren

Als je gebruik maakt van een portofoon tijdens een evenement, binnen de horeca of in de beveiligingsbranche dan is een duidelijke communicatie op afstand essentieel. Om deze duidelijke communicatie mogelijk te maken geven wij van Portofoonheadsets.nl drie handige tips die uit meer dan 10 jaar ervaring naar voren zijn gekomen.

Als je gebruik maakt van een portofoon tijdens een evenement, binnen de horeca of in de beveiligingsbranche dan is een duidelijke communicatie op afstand essentieel. Om deze duidelijke communicatie mogelijk te maken geven wij van Portofoonheadsets.nl drie handige tips die uit meer dan 10 jaar ervaring naar voren zijn gekomen. 

 

Tip 1: Zorg voor duidelijke communicatie afspraken

Wanneer je gebruik maakt van een portofoon of portofoon set in een professionele omgeving is het belangrijk dat iedereen de neuzen dezelfde kant op heeft staan binnen de communicatie. Bijvoorbeeld het belang dat iedereen weet hoe een bericht begint en hoe deze eindigt.

Daarnaast wordt er vaak binnen grote organisaties gewerkt met vaste en algemeen bekende codes die omgeroepen worden wanneer een situatie zich voordoet. Door hier gebruik van te maken weet iedereen direct wat er aan de hand is en hoe hij of zij hierop moet reageren. Een voorbeeld van een organisatie die met dergelijke code communicatie via de portofoon werkt, is de IKEA.

 

Tip 2: Een portofoon komt met meerdere kanalen, gebruik deze ook!

Voor deze tip nemen wij een drukke nachtclub als praktijkvoorbeeld. Vaak heb je binnen een nacht van een horecazaak meerdere stations die los van elkaar moeten communiceren. Denk bijvoorbeeld aan het barpersoneel, beveiliging en de leidinggevenden. Voor een duidelijke en ‘schone’ communicatiestroom is het gebruik van aparte kanalen van essentieel belang. Je kan je voorstellen dat niet alles wat de leidinggevenden bespreken, ontvangen hoeven te worden door het barpersoneel of de beveiliging. Dit kan tot bijzondere situaties leiden.

 

Een voorbeeld van een mogelijke kanaalverdeling uit het bovenstaande voorbeeld is:

 

  • Kanaal 1: het gehele personeel, inclusief leidinggevenden en beveiliging
  • Kanaal 2: leidinggevenden
  • kanaal 3: beveiliging en leidinggevenden
  • kanaal 4: barpersoneel en leidinggevenden

 

Tip 3: Articuleer duidelijk en praat kort en bondig

Vaak wordt een portofoon in een omgeving gebruikt waar veel bijgeluiden aanwezig zijn. Of in een situatie waarin het goed overkomen van een bericht essentieel kan zijn voor de veiligheid. Het is daarom belangrijk dat je korte en bondige berichten gebruikt die de volledige lading dekken. Daarnaast is het belangrijk dat je extra duidelijk articuleert, zodat je foutieve opvattingen van mede portofoon gebruikers zoveel mogelijk kan voorkomen. Tot slot is het van belang dat je 1 a 2 seconden wacht met praten, nadat je de push-to-talk knop hebt ingedrukt. Zo zorg je ervoor dat de portofoons contact kunnen leggen met elkaar. Hiermee voorkom je dat de eerste woorden wellicht niet goed doorkomen.

 

Hoe gebruik je een portofoon?

Het gebruik van een portofoon is in de meeste gevallen eenvoudig, maar kan complex zijn. Dit komt omdat er verschillende modellen zijn met elk onderscheidende opties. Hoe meer opties hoe complexer het gebruik van je portofoon. 

De portofoons die in de horeca of tijdens evenementen worden gebruikt, zijn vaak eenvoudiger in mogelijkheden en design. Zo komen deze in de meeste gevallen met een draaiknop om de verschillende kanalen te bedienen, een volumeknop en een push-to-talk button. Portofoons worden vaak bediend met portofoon oortjes. Deze hebben ook een push-to-talk knop welke binnen handbereik en eenvoudig te bedienen is. 

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »